Konkurencja pomiędzy gdańskim i kłajpedzkim portem

Na rynku obsługi kontenerowej rywalizacja jest bardzo duża, coraz to nowe porty planują wyrwać jak najwięcej urwać z tego tortu, który jest warty miliardy dolarów. Będzie to również dotyczyć naszego Morza Bałtyckiego, na którym całkiem mocną pozycję zdobył port DCT w Gdańsku, lecz w szybkim tempie inne chcą go dogonić. Między innymi port w litewskiej Kłajpedzie zamierza rywalizować o miano najważniejszego bałtyckiego hubu. Właściciele portu zapowiedzieli kolejne inwestycje w infrastrukturę, podpisano również porozumienie z Chinami. Przedstawicie naszego portu póki co bardzo spokojnie komentują te rewelacje, jak na razie Gdańsk ma dużą przewagę jeśli chodzi o możliwości obsługiwania najdłuższych kontenerowców. Dzięki kanałowi podejściowemu, który ma 17 metrów głębokości i bardzo nowoczesnemu wyposażeniu Gdańsk obsługuje w zasadzie każdą jednostkę, port na litwie na razie nie ma takich możliwości. Jakiś czas temu litewski port poprawił rekord, obsługując kontenerowiec o ładowności blisko dziesięciu tysięcy jednostek kontenerowych, przez co wstąpił do grona hubów na Bałtyku. Jednak póki co nie ma możliwości konkurowania z Gdańskiem pod względem wielkości przyjmowanych okrętów, ale niezbędne projekty inwestycyjne są już zapowiadane.

Jednak póki co Kłajpeda jest jednak z przodu jeżeli chodzi o tonaż przeładunków. W pierwszej połowie roku 2015 odprawiono w niej prawie dwadzieścia mln ton towarów, natomiast port w Gdańsku może się poszczycić jedynie 17,2 mln ton. Przewaga przede wszystkim tu będzie po stronie ładunków masowych, jakich port w Kłajpedzie przeładował blisko dwa razy więcej. Lecz to DCT posiada znacznie większą dynamikę rozwoju, jeżeli będzie się ona utrzymywać na analogicznym poziomie, to już niedługo port w Gdańsku powinien prześcignąć Kłajpedę w liczbie przeładunków. Szczególnie że w jednym i drugim porcie cały czas intensywnie poszukiwani są nowi partnerzy. Port na Litwie podpisał współpracę z jednym z większych portów w Chinach, natomiast DCT w obecnym półroczu zachęcił do współpracy kilku ważnych graczy, w tym między innymi grupę G6. W gdańskim porcie także poważnie się myśli o azjatyckich rynkach, ale bez przerwy są prowadzone negocjacje również z firmami z USA, rozpoczęcie takiej współpracy byłoby z dużą korzyścią dla tego portu.

Kolejne spadki stawek frachtowych