Tegoroczne kłopoty gdyńskiego portu

Tegoroczne kłopoty gdyńskiego portuTrzecim jeżeli chodzi o wielkość polskim portem jest Gdynia, po Szczecinie i Gdański, a jeszcze parę lat wcześniej znajdował się na pierwszym miejscu w załadunku kontenerów. Jednak miniony okres to znaczne pogorszenie wyników, w minionym kwartale obecnego roku obroty w tym porcie obniżyły się o blisko jedną trzecią, co w przeliczeniu na jednostki kontenerowe da to 39 tysięcy mniej. Mniejsza ilość rozładunków w gdyńskim porcie wiąże się przede wszystkim z korektami w przebiegu tras najważniejszego klienta, to znaczy MSC. W poprzednich miesiącach przypływało kilka statków, ale na przykład w kwietniu były to jedynie trzy, co w znacznym stopniu wpłynęło na całość bilansu. Są pewne obawy, że to dopiero początek problemów, ponieważ terminalowi grozić może utrata następnych kontrahentów. Grupa G6 zdecydowała się niedawno na włączenie Gdańska do regularnej oceanicznej obsługi, co będzie oznaczało zmniejszenie liczby jego statków w gdyńskim porcie. Jednak tak naprawdę nie wiadomo, na ile obawy te są poważne, szczególnie że portowe władze starają się żeby polepszyć sytuację.

Podstawowym zadaniem, stojącym przed portem w Gdyni została możliwość obsługiwania najdłuższych jednostek kontenerowych, mających pojemność co najmniej dwunastu tysięcy jednostek na pokładzie. Ale droga do tego wiedzie w pierwszej kolejności przez inwestycje poza terminalem, na samym początku wymagane jest znaczne pogłębienie szlaku wodnego do 16 metrów, bo tyle właśnie wymagają duże statki. W fazie realizacji jest także mechanizm obrotnicy, który umożliwi obsłużenie dwa razy większych statków niż obecnie. W planach jest, że zostanie ona otwarta za okres około dwóch lat, i w chwili, gdy to będzie to zrobione, to możliwości przeładunkowe wiele razy się zwiększą. Portowe władze aktualnie skupiają się na wytrzymaniu dość ciężkiego obecnego roku, czekając na większe ożywienie. Lecz w rozmowach z ewentualnymi klientami to właśnie możliwości wpłynięcia największych jednostek ma bardzo duże znaczenie. Z tego też powodu w porcie trwają bardzo intensywne prace przy inwestycjach, na przykład całkiem niedawno zostały uruchomione kolejne cztery suwnice.

źródło: gospodarkamorska.pl